Mr. sc. Sergej Goran Pristaš

Odsjek dramaturgije

red. prof. art.

sergej@badco.hr

Goran Pristaš rođen je 26. svibnja 1967. u Banja Luci. U Zagrebu živi od 1987. godine. Nakon jednogodišnjeg studija strojarstva upisuje Akademiju dramske umjetnosti na kojoj je diplomirao dramaturgiju u srpnju 1993. Od 1997. stalno je zaposlen kao mlađi asistent na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu na Odsjeku dramaturgije gdje je vodio seminare Praktična dramaturgija, Analitika drame. U akademskim godinama 1999/2000. i 2001/2002. drži nastavu i na dopunskom studiju teatrologije Filozofskog fakulteta u Zagrebu na predmetima Suvremene kazališne teorije i Povijest plesa.

Goran Pristaš je 2002. godine magistrirao s odličnim uspjehom na poslijediplomskom studiju književnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu s magisterijskom radnjom: Situacija, događaj, pregnantni trenutak. Iste je godine unaprijeđen u zvanje asistenta. U veljači 2004. godine biran je u zvanje docenta u umjetničkom području, polje dramske umjetnosti, područje dramaturgija. Od 2004. godine preuzima funkciju prodekana za međunarodnu suradnju na Akademiji dramske umjetnosti.

Od 2006. godine Goran Pristaš je zamjenik predsjednika Vijeća umjetničkog područja Sveučilišta u Zagrebu. Od 2005. godine aktivno sudjeluje u reformama studija Dramaturgije, kao i cijele Akademije dramske umjetnosti u skladu s Bolonjskom deklaracijom. Aktivno sudjeluje u izradi diplomskog programa Praktične dramaturgije.

Rektorat Sveučilišta u Zagrebu i Vijeće umjetničkog područja povjeravaju Goranu Pristašu vođenje radne grupe za izradu modela za Institut za umjetnička istraživanja. Pod njegovim mentorstvom izrađeno je šest diplomskih radova studenata dramaturgije i teatrologije.

Popis radova

1992. radi u ZeKaeM-u kao dramaturg i asistent režije Eduardu Mileru na predstavi Magic and Loss koja je dobila brojna priznanja i ostala na repertoaru ZeKaeM-a pune tri godine.

1993. dramaturg Borni Baletiću na predstavi Putnici u Teatru &TD u kojem je honorarno radio kao dramaturg i član umjetničkog savjeta do svibnja 1994.g.

1995. ponovno surađuje s Bornom Baletićem na predstavi Kraljevo Miroslava Krleže u varaždinskom HNK-u. Predstava je doživjela izuzetan uspjeh i kod kritike i kod publike, a neki kritičari su je proglasili predstavom godine.

1998. slijedi predstava Dvije legende (prema Krležinim tekstovima Michelangelo Bounarotti i Kristofor Columbo) u režiji B. Baletića u varaždinskom HNK-u, na kojoj je također dramaturg, i koja je doživjela jednako veliki uspjeh kod kritike i publike.

1999. s B. Baletićem surađuje i na predstavi Od jutra do ponoći, G. Keiser, u DKGavella

Od 1994. surađuje s kazališnom skupinom Montažstroj kao dramaturg. Njehov zajednički projekt Everybody Goes 2 Disco From Moscow 2 San Francisco dobio je nagradu žirija na prestižnom plesnom natjecanju u Bagnoletu, nakon čega je predstava imala ukupno 97 izvedbi diljem Europe i Sjedinjenih Američkih Država. Nakon toga nastavlja surađivati na međunarodnoj koprodukciji predstave Fragile, Mobile, Convertible koju financiraju Grand Theater Groeningen (Nizozemska), Internasjonale Teater Bergen (Norveška) i Bagnolet Festival (Francuska). Predstava je premijerno izvedena 1999. u Stockholmu. Izvedena je brojnim gradovima u Njemačkoj, Nizozemskoj, Hrvatskoj, Norveškoj, a osvojila je i Nagradu publike na Bitefu 2000. godine.

1998. surađuje sa Zagrebačkim plesnim ansamblom i brazilskim koreografom Bebetom Cidrom kao dramaturg na predstavi Lovci čežnje.

1999. režira samostalno svoju prvu predstavu Ispovijedi u Teatru &TD koja je gostovala u Njemačkoj te na festivalima u Hrvatskoj.

2000. osniva s Ivanom Sajko, Nikolinom Bujas i Pravdanom Devlahovićem kazališnu skupinu BADco. (Bezimeno autorsko društvo) s kojom 2001. realizira slijedeće predstave:

  • Čovjek.Stolac, 2000. (redatelj) u koprodukciji s Teatrom &TD (predstava gostovala u Rumunjskoj, Češkoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Poljskoj i Austriji)
  • 2tri4, 2000. (dramaturg) u koprodukciji sa Zagrebačkim plesni ansamblom. Predstava 2tri4 osvojila je Grand Prix za najbolju koreografiju na plesnom natjecanju u Luksemburgu, najboljeg mladog koreografa u Amsterdamu te se plasirala u prestižni program Aerowaves u Londonu (izvedena u Velikoj Britaniji, Nizozemskoj, Njemačkoj, Norveškoj, Srbiji i Grčkoj)
  • Diderotov nećak ili krv nije voda, 2001, (kao redatelj i dramaturg) u koprodukciji sa Splitskim ljetom, Teatrom &TD i Art-radionicom Lazareti (izvođena u Sloveniji te na festivalima Splitsko ljeto i Eurokaz, nagrađena Posebnim priznanjem za inovativnost na Festivalu Malih Scena u Rijeci)
  • Solo Me, 2002. (dramaturg); (izvedbe u Srbiji, Norveškoj, Njemačkoj, Sloveniji, Češkoj, SAD, Estoniji, Latviji)
  • Rebro kao zeleni zidovi, 2003. (dramaturg i izvođač); (gostovanja u Sloveniji, izvedbe na Eurokazu i nizu festivala u Hrvatskoj)
  • Walk This Way, 2003. (dramaturg); (gostovanje u Estoniji)
  • Deleted Messages, 2004. (redatelj, dramaturg i izvođač) u koprodukciji s Intercult Stockholm; (izvedbe u Litvi, Latviji, Poljskoj, Sloveniji, Italiji, Švedskoj, Crnoj Gori, Rumunjskoj i Ukrajini)
  • Fleshdance, 2004. (dramaturg); (izvedbe u Italiji, Latviji, Estoniji i Makedoniji)
  • Memories Are Made Of This… 2006. (redatelj i dramaturg) u koprodukciji s Teatrom &TD, Intercultom iz Švedske i mrežom Theorem; (gostovanja u Švedskoj i Francuskoj)
  • Stanje br. 2, 2007. (dramaturg)

2001. započinje suradnju s redateljem Zlatkom Svibenom koja rezultira predstavama A. Strindberg: Ima zločina i zločina, u HNK Osijek, te L. Pirandello: Večeras se improvizira, u HNK Zagreb, 2002.

1992. Jelena Rajković snimila je, prema njegovom scenariju, TV dramu Hod u tami koja je na 2. danima hrvatskog filma bila najbolje ocijenjena igrana produkcija na videu.

1995. također u režiji Jelene Rajković realiziran je film prema njegovom scenariju Noć za slušanje. Film je dobio Zlatnu brezu za debitantski film na Pulskom festivalu i Nagradu žirija za režiju na Petim danima hrvatskog filma. Film je prikazan na pet međunarodnih festivala (Muenchen, Calcutta, Trst, Leipzig, Sorento). Iste godine snimljen je film Dvorci Hrvatskog Zagorja koji je dobio nagradu za najbolji namjenski film na Danima hrvatskog filma.

2001. na Hrvatskom radiju režirao je radio-dramu prema tekstu Ivane Sajko Rebro kao zeleni zidovi.

Izlaganja, simpoziji, konferencije

1990. vodi okrugle stolove na Eurokazu, a 1991. član je savjeta Tjedna suvremenog plesa. Vodio je dvadesetak okruglih stolova na temu kazališta. Bio je organizator i kooordinator dva Međunarodna dramaturška foruma: 1994. na temu Dramaturgija/koreografija, a 1995. na temu Gluma, ples, izvedba. 1994. sudjeluje kao izlagač na međunarodnom simpoziju Nove dimenzije kazališta, nove dimenzije teorije.

2000. izlaže na simpoziju Hrvatska drama 80-tih i 90-tih u organizaciji Matice hrvatske radom Postdramatski tekstovi Ivane Sajko.

2001. sudjeluje na skupu Hrvatska i međunarodna kulturna politika izlaganjem Perspektive i strukturne promjene u hrvatskoj kulturnoj politici, iste godine sudjeluje i na simpoziju Ples i dramaturgija u Beogradu izlažući na temu Plesna improvizacija i događajnost.

2001. Plesna improvizacija i događajnost, međunarodni simpozij Ples i dramaturgija, Beograd

2002 Je li kazalište medij? i Situacija, događaj, pregnantni trenutak, Škola kazališne teorije i kritike, Ljubljana

2002. izlaganje na međunarodnoj konferenciji »Nejasno, neuhvatljivo, nerazumljivo« u Goethe institutu u Zagrebu. Naslov: What must be excluded from theatre for the theatre to proceed?

2004. u okviru programa CDU i Zagreb – Kulturni Kapital Europe 3000 organizira i međunarodnu konferenciju »Grupne dinamike«. Sudjeluje 20tak stručnjaka i umjetnika iz cijele Europe.

2005. sudjeluje sa izlaganjima na međunarodnom simpoziju »Inventur« u Tanzquartieru u Beču te međunarodnom simpoziju »Politike virtuoznosti« u organizaciji projekta Zagreb – Kulturni Kapital Europe 3000

2006. sudjeluje na međunarodnom simpoziju »Kakve nam institucije trebaju?« u organizaciji projekta Zagreb – Kulturni Kapital Europe 3000 te na međunarodnoj konferenciji »Dictionary of War« u Grazu

2007. predavanje u ciklusu »Popularna kultura jučer, danas, sutra«, na temu Puknuća, kanjoni i fusnote – pijanstva i sjećanja F. Scotta Fitzgeralda, Deana Martina i Ivane Sajko

2007. sudjeluje u Radnoj grupi za edukaciju na međunarodnoj konferenciji „Dramaturgija u 21. stoljeću“ na Goethe sveučilištu u Frankfurtu

2007. sudjeluje na međunarodnom seminaru „Learning from history” u sklopu NU Performance Festivala sa izlaganjem “Rekonstrukcija, demitologizacija, operacija” u Tallinu u Estoniji

2007. sudjeluje u teorijskom projektu „Frequently Asked“ Tima Etchellsa u TQW u Beču

Znanstveni i stručni radovi

Objavljeni teorijski tekstovi:

  • „”Prirodno” kazalište“, u Rival 3-4, Rijeka, 1990.
  • „Manje-više isto“, u Maska 1, Maska Ljubljana, 1993.
  • „Devedesete“, u Frakcija 2, CDU Zagreb, 1996.
  • „Od centra do margine”, u Frakcija 3, CDU, 1996.
  • „Čega to krajolik?”, u Frakcija 4, CDU, 1997
  • „Dva Milerjeva Baala“, u Maska 1-2, Ljubljana 1999.
  • Pogovor knjizi drama Ivane Sajko Smaknuta lica, Meandar Zagreb 2001.
  • - „Zakon energija i interesa“, u Frakcija 19, CDU, Zagreb 2001.
  • - „Smrt i dah“, u TkH 3, Beograd 2002.
  • „Presijecište / Intersection” u Frakcija 24/25, CDU, Zagreb 2002.
  • „Objektifikacija“ u Maska, časopis za scenske umetnosti, br. 76/77, Maska, Ljubljana 2002.
  • „Situacija, događaj, sličnost” u Književna smotra 34, Hrvatsko filološko društvo, Zagreb 2002.
  • Uvodnik u knjigu Postdramatic Fishing urednice M. Žerovnik, Maska, Ljubljana, 2003.
  • „What must be excluded?” u Frakcija 28/29, CDU, Zagreb 2003.
  • „Repositioning Events“ u Zagreb: Modernity and the City, AGM, Zagreb 2003.
  • „Odstopanja in njihova očitnost/Deviations and Their Obviousness“ u Maska, časopis za scenske umetnosti, br. 95/96, Maska, Ljubljana 2005.
  • „Living in Trans: Transition, Transformation, Translation“ u Performance Research: On Form/Yet To Come, Vol. 10, br. 2, 2005, Routledge, London 2006.
  • „Why do we produce ourselves“, u zborniku It Takes Place When It Doesn’t, On dance and performance since 1989, Revolver, Frankfurt am Main, 2006.
  • „Highways of Knowledge“ (zajedno s Oliverom Frljićem) u zborniku Academy, Goldsmiths University, International Festival, Vanabbemuseum, Eindhoeven, 2006.
  • natuknica „Footnote Dramaturgy“ u Performance Research A Lexicon, Vol. 11, br. 3, 2006, Routledge, London 2006.
  • „Highways of Knowledge“ (zajedno s Oliverom Frljićem) u zborniku P.A.R.T.S., International Festival, Bruxelles, 2007.
  • „Highways of Knowledge“ (zajedno s Oliverom Frljićem) u zborniku Reverse Engineering Education, b-books Verlag, Berlin 2007.

Uredništvo:

  • emisija Kazališni krvoskok, Radio 101, 1992.
  • temat Dobra opera je dobro kazalište, Novi prolog 23-24-25, Matica Hrvatska 1990.
  • ciklus-temat Prema kazališnim teorijama, Časopis za književnost Zor, 1996.
  • časopis T&T, CDU i ADU, Zagreb 1996
  • časopis Frakcija – glavni urednik od 1995. do 2006.
  • suurednik Performance Research: On Form/Yet To Come, Vol. 10, br. 2, 2005, Routledge, London 2006.
  • član Uredničkog odbora međunarodno recenziranog znanstvenog časopisa Performance Research koji izdaje Routledge u Londonu od 2006. g

Izdavački projekti

Od 1988. g. radi na Radiju 101 kao kazališni kritičar. 1991. i 1992. uređuje emisiju Kazališni krvoskok, a 1993. All Stars On Radio 101 – seriju intervjua s najpoznatijim svjetskim umjetnicima i političarima. Iste godine pokreće emisiju Expo 101 o kulturnim događajima u svijetu, a u sezoni 1995/96. urednik je emisije o kulturnoj politici, Otvoreni dosje.

Do sad objavljivao tekstove o kazalištu u Novom prologu, Quorumu, Rivalu, Zoru, Zarezu, Vijencu i na Hrvatskom radiju. Stalni je suradnik slovenskog dnevnog lista Republika i Gledališke revije Maska. Član je uredništva časopisa Teatar i teorija, a s dr. Vjeranom Zuppom i Milanom Živkovićem pokreće Magazin za izvedbene umjetnosti Frakcija u kojem je glavni urednik do 2006. Za njegovog uredničkog mandata izašlo je 40 brojeva časopisa Frakcija, a od toga su 4 izašla na engleskom ili njemačkom jeziku u suizdavaštvu s inozemnim partnerima poput Stockholm – kulturna prijestolnica Europe, Dance 2000 Muenchen i Chapter Arts Center, Glasgow. Frakcija danas izlazi dvojezično i distribuira se u inozemstvu. Frakcija je nagrađena Poveljom Grada Zagreba, a primila je i dvadesetak vrhunskih međunarodnih nagrada za dizajn. Tijekom 2006/07. uređuje tri posebna priloga Frakcije za prestižnu izložbu Documenta 12 u Kasselu.

2007. godine pokreće multimedijalni izdavački projekt Whatever.

Izložbe

2005. Izložbeno-izvedbeni projekt …dijeljeni prostor… u prostoru Tiskare »Vjesnik«

2006. Izložba Normalizacija – Posvećeno Nikoli Tesli, Galerija Nova, Zagreb

2006. Međunarodna izložba 2023+, Moderna Galerija Ljubljana

2007. Sudjeluje na izložbi Documenta 12 u Kasselu izlaganjem u sklopu ciklusa Lunch Lectures

Vođenje programa

Od 1990. – 1992. radi kao urednik kazališnog programa u zagrebačkom SKUC-u. U to vrijeme svoje prve profesionalne režije ostvaruju Boris Bakal, Milan Živković, Emil Hrvatin, Borut Šeparović i drugi s kojima aktivno surađuje i kao dramaturg.

Od 1992. stalni je član IETM-a (Informal European Theatre Meeting) i svojim izlaganjima sudjeluje na kongresima IETM-a u Sevilli, Budimpešti, Bruxellesu, Manchesteru i Pragu. 1995. aktivni je sudionik kongresa Foruma europskih kulturnih mreža u Avignonu.

Od 1995. radi kao koordinator na kazališnim projektima Centra za dramsku umjetnost. U sklopu CDU-a koordinira i organizira edukacijske, produkcijske, informacijske i izdavačke projekte. Pokretač je projekta Akcija/Frakcija u sklopu kojeg je održan niz predstava, prezentacija, promocija i predavanja o teatru. Kontinuirano vodi kazališni program Imaginarne akademije u Grožnjanu.

2001. član je Povjerenstva za kazalište pri Ministarstvu kulture RH te član Povjerenstva za dramu Dubrovačkih ljetnih igara, također je član savjeta Urbanog festivala u Zagrebu, iste godine postaje član radne grupe istraživačkog projekta Zavoda za kulturu Ministarstva kulture RH Suvremeni ples u Hrvatskoj – problemi i perspektive.

2002. je postao hrvatski predstavnik u Europskom kulturnom parlamentu.

2002/03. vodi ciklus projekcija snimki najznačajnijih kazališnih predstava 80tih i 90tih u net-kulturnom klubu Mama u Zagrebu.

2004. postaje hrvatski predstavnik u međunarodnoj koprodukcijskoj mreži Theorem.

2004. jedan je od pokretača projekta Zagreb – Kulturni Kapital Europe 3.000, jednog od najznačajnijih međunarodnih kulturnih projekata u Hrvatskoj

2006. jedan od osnivača PAF – Performing Arts Foruma – centra za umjetnička istraživanja i edukaciju u Reimsu, Francuska

2006. nadalje, član umjetničkog savjeta festivala »Steirischer Herbst« u Grazu

2007. pokreće u suradnji s Emilom Hrvatinom i Bojanom Kunst međunarodni istraživački projekt East Dance Academy koji se realizira u suradnji Tanzquartier u Beču, Maska Ljubljana, Nacionalni plesni centar Bukurešt, Kanuti Gildi Tallin i CDU Zagreb do 2009. godine

Edukacijski projekti

1995. – 2005. Imaginarna akademija u Grožnjanu, voditelj kazališnog programa

2002. WATT – edukacijski ciklus radionica za mlade koreografe Grožnjan/Zagreb, voditelj dramaturških radionica

2004./2005. Na Školi kazališne teorije i kritike u organizaciji Maske i Cankarjevog doma u Ljubljani održao dva predavanja na teme: Je li kazalište medij? i Situacija, događaj, pregnantni trenutak.

2004./2005. – HWE – Hard-Work Exchange – platforma za edukaciju i razmjenu koreografa Nordijske regije i Zapadnog Balkana, koordinator za Hrvatsku

2005. dobiva međunarodni Tempus Grant u sklopu kojeg gostuje na Dartington School of Arts gdje drži predavanje i informiram se za potrebe reforme studija Dramaturgije.

2005. – 2007. TRIATLON – ciklus radionica u suradnji Francuskih, Njemačkih i Hrvatskih koreografa i plesača, savjetnik na teorijskom programu

2006.-2007. Vodi nekoliko radionica tzv. Dramaturgy Coachinga u Dubrovniku, Ljubljani, Berlinu i Bukureštu

Ostalo

2002.-2003. član Izvršnog odbora mreže Clubture koja okuplja više od pedeset hrvatskih nevladinih organizacija u kulturi

2003. nadalje, član Policy Foruma, programa za razvoj kulturnih politika, financiran od Europske kulturne fondacije

2005.-2007. savjetnik pri projektiranju i planiranju privremenog kazališno-festivalskog centra, »Steirischer Herbst«u Grazu

2006. nadalje, član inicijativnog odbora Saveza za Centar za nezavisnu kulturu i mlade u Zagrebu

2007. Kao producent u BADco. dobiva trogodišnju financijsku podršku za projekt Black/North SEAS u programu Kultura 2007 Europske zajednice

Kazališna kritika:

  • Radio 101 (1989. do 1996.)
  • Novi Prolog
  • Hrvatski radio
  • Republika (Ljubljana)
  • Teatar i teorija
Print Friendly, PDF & Email