Preddiplomski (BA) sveučilišni studij Plesa
O studijima uopće
Odsjek plesa najmlađi je odsjek na Akademiji dramske umjetnosti. Njegovim osnivanjem i pokretanjem redovitih trogodišnjih preddiplomskih studijskih programa Suvremeni ples (izvedbeni i nastavnički smjer) i Baletna pedagogijaučinjen je povijesni iskorak za plesnu umjetnost i obrazovanje u Republici Hrvatskoj jer je po prvi puta omogućeno visoko obrazovanje za plesne umjetnike i stručnjake. Uzbudljivi izazov praktične provjere načela i sadržaja plesnih programa u njihovom početnom razdoblju provodit će, uz nastavnike i suradnike, prve generacije studenata i time započeti kontinuirani proces njihovog daljeg razvoja i usavršavanja.
Preddiplomski sveučilišni studij Suvremenog plesa
Moderni ples nije stil; to je pogled na svijet. (John Martin)
O nastavnicima
Nastavnici na studijima su priznati hrvatski plesni umjetnici školovani na poznatim međunarodnim školama čiji je rad u plesnoj edukaciji i/ili formalnom obrazovanju prepoznat u Hrvatskoj i inozemstvu. Također, elemente programa izvode gostujući strani umjetnici i pedagozi čija ekspertiza u specifičnim područjima osigurava relevantnost i kvalitetu studija. Ti aspekti programa izvode se na engleskom jeziku.
Na izvedbenom smjeru programa Suvremeni ples primijenjen je princip uobičajen na međunarodnim plesnim akademijama: kontinuitet dnevne/tjedne praktične nastave s redovitim nastavnikom kombinira se s razdobljima intenzivne blok nastave s gostujućim umjetnicima što omogućuje studentima redovitu interakciju s predstavnicima najrecentnije umjetničke prakse.
Na nastavničkom smjeru programa Suvremeni ples osim iskusnih stručnjaka za obrazovanje u plesu s renomiranih europskih institucija i domaćih predavača, značajan je doprinos nastavnika s Kineziološkog fakulteta i Učiteljskog fakulteta. Također, budući da ovaj smjer ostavlja dovoljno prostora za kreiranje osobnih profila stručnosti odabirom većeg broja izbornih predmeta, studentima je otvorena mogućnost interdisciplinarnog rada s nastavnicima najrazličitijih kompetencija i ekspertiza koji predaju na drugim odsjecima Akademije i Sveučilištu u Zagrebu.
O programu studija
Studij se odvija u dva smjera: izvedbenom i nastavničkom. Kandidati se za željeni smjer opredjeljuju prilikom prijave za prijamni ispit. Oba smjera izvode se samo za redovite studente.
Izvedbeni smjer oblikovan je kako bi polaznike pripremio za zahtjeve i izazove karijere na dinamičnoj suvremenoj plesnoj sceni koja je u stalnoj mijeni: budućim plesačima/koreografima program omogućuje tehničko usavršavanje na visokoj razini, mentorskim pristupom razvija osobni kreativni glas svakog studenta te potiče profesionalnu svestranost i inicijativu važnu za opstanak i dugovječnost u profesiji. Istovremeno, studentima pruža jaku kontekstualnu bazu naglašavajući značaj teorijskih znanja i kritičkog promišljanja u suvremenoj plesnoj praksi.
Intenzivan praktični rad u plesnoj dvorani čini najveći dio nastave: dnevni satovi plesnih tehnika (Suvremene plesne tehnike i Balet) usavršavaju tijekom tri godine tehničke i izvedbene vještine, a u osnovi im je poznavanje i razumijevanje vlastitog tijela i pokreta koje se produbljuje somatskim i funkcionalnim radom u satovima Iskustvene anatomije, Feldenkraisa, Pilatesa, Kondicijske pripreme i sl.
Razvijanje osobnog stvaralaštva i umjetničkog istraživanja potiče nastava Improvizacije, Koreografije i niz kreativnih radionica. Osim redovitih nastupa u vlastitim radovima i radovima svojih kolega, studenti u intenzivnim Izvedbenim projektima s gostujućim umjetnicima sudjeluju u stvaranju novih radova ili uče dijelove repertoara poznatih koreografa i izvode ih u javnim nastupima. Ovaj tip rada daje iskustvo profesionalnog konteksta stvaranja plesne predstave i osobito je intenzivno zastupljen na trećoj godini gdje zauzima cijeli semestar i nastavlja se organiziranim nastupima van Akademije.
Praktični rad upotpunjuje se i podržava praktično-teorijskim disciplinama poput Analize pokreta te kontinuiranim promišljanjem vlastitih procesa putem dnevnika rada, izvještaja i skupnih diskusija. Kroz prizmu suvremenih teorija ples i vlastita praksa razmatraju se u povijesnim, kulturalnim i društveno-političkim kontekstima, a studenti mogu birati i različite izborne kolegije – s Odsjeka plesa (s nastavničkog smjera i programa Baletne pedagogije) i drugih odsjeka ADU ili drugih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu.
Upoznavanje s aspektima menadžmenta i produkcije te razdoblje stručne prakse u odabranom području, kao i suradnja s kolegama s drugih odsjeka Akademije i studentima drugih umjetničkih akademija, pripremaju studente za uspješno umrežavanje i uključivanje u struku.
Na trećoj godini moguće je odabirom predmeta staviti naglasak na plesački ili koreografski aspekt rada, a opsežan Završni projekt pod mentorskim vodstvom pruža mogućnost samostalnog praktičnog ili teorijskog istraživanja u području osobnog interesa i konačnu pripremu za karijeru u suvremenom plesu.
Nastavnički smjer oblikovan je prvenstveno kako bi motiviranim kandidatima s određenim plesnim iskustvom osigurao kompetencije i kvalificirao ih za kvalitetan, siguran i kreativan rad u umjetničkom plesnom obrazovanju te podučavanju plesa u formalnom i neformalnom obrazovanju.
Nakon prve godine na kojoj su za sve studente obavezni praktični plesni predmeti Suvremene plesne tehnike, Koreografije, Improvizacije i Analize pokreta, program ostavlja polaznicima slobodu kreiranja vlastitog profila stručnosti: pored plesno-pedagoške okosnice studija, osobni naglasak putem izbora predmeta može biti i na praktičnom plesnom, teorijskom ili interdisciplinarnom radu. Tom otvorenošću program odmah u startu nastoji potaknuti razvoj širokog raspona plesnih stručnjaka koji nedostaju u struci; očekujemo da će, osim pedagoškog, neki od studenata razviti zanimanje za kontekstualna, interdisciplinarna ili znanstvena područja te će ih završetkom preddiplomskog studija nastaviti produbljivati na različitim diplomskim studijima.
Ključni metodički predmeti (Uvod u učenje i poučavanje u plesu, Metodika i Nastavna praksa suvremenih plesnih tehnika, Metodika ritmike, Inkluzivni ples i dr.) uz teorijski uključuju i praktični rad i stjecanje konkretnih nastavnih vještina koje se tijekom tri godine studija testiraju u različitim kontekstima nastavne prakse. Podržavaju ih s jedne strane pedagoško-psihološki te kineziološki predmeti koje program ostvaruje u suradnji s Učiteljskim i Kineziološkim fakultetom, te s druge kontekstualni predmeti (Povijest plesa, Povijest drame i kazališta, Povijest umjetnosti, Aspekti glazbe, Ples i teorija i sl.). Studij potiče refleksivni pristup vlastitoj profesionalnoj praksi putem dnevnika rada, izvještaja i evaluacija.
U dodatnom kreiranju vlastitog profila polaznici mogu produbljivati svoje plesne vještine odabirom praktičnih plesnih predmeta s Izvedbenog smjera (uz zadovoljenje određenih uvjeta), ili se pak mogu koncentrirati na izborne teorijske, praktične ili interdisciplinarne predmete s Odsjeka plesa ili drugih odsjeka ADU, Filozofskog fakulteta ili drugih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu.
Opsežan Završni projekt pod mentorskim vodstvom pruža mogućnost samostalnog praktičnog ili teorijskog istraživanja u području osobnog interesa i konačnu pripremu za pedagošku karijeru ili dalji nastavak školovanja.
O perspektivama nakon studija
Uspješni studenti studija suvremenog plesa radit će kao slobodni umjetnici plesači i koreografi na profesionalnoj međunarodnoj suvremenoj plesnoj sceni, kao nastavnici u umjetničkim školama plesa ili nastavnici plesa kao izbornog predmeta ili kao rekreativne ili slobodne aktivnosti u osnovnim i srednjim školama, vrtićima te neformalnim edukativnim organizacijama, kao novinari i urednici u medijima, organizatori, animatori i promotori plesa, nezavisni plesni istraživači i kritičari.
O upisima
Od svih kandidata se osim završenog četverogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja i izuzetno snažne motivacije za studij, očekuje i određeno prethodno plesno iskustvo. Specifične vještine i znanja te motivacija i aktivni interes kandidata za studij provjeravaju se na prijamnim ispitima. Oni se odvijaju u dva kruga i uključuju:
- skupne satove plesnih tehnika, kreativnog rada i usavršavanja plesne izvedbe,
- za nastavnički smjer individualno održavanje dijela oglednog plesnog sata,
- provjeru osnova glazbene pismenosti,
- provjeru znanja engleskog jezika,
- individualni razgovor,
- za nastavnički smjer pismeni rad.
Svi segmenti prijamnog ispita se boduju. Na temelju zbroja svih bodova na kraju drugog kruga formira se rang lista pristupnika.
Godišnje se na izvedbeni smjer studija suvremenog plesa prima do 13 domaćih i 2 strana studenta, a na nastavnički smjer do 5 domaćih i 2 strana studenta.
Detaljne informacije o tijeku prijamnog ispita s obrazloženjem principa bodovanja dostupne su na www.adu.hr.
Preddiplosmki sveučilišni studij Baletne pedagogije
O nastavnicima
Nastavnici na studiju su priznati kazališni umjetnici i znanstvenici – predavači na ADU, hrvatski plesni umjetnici i stručnjaci školovani i s iskustvom rada na poznatim međunarodnim školama, a važne segmente programa izvode iskusni inozemni umjetnici-pedagozi čija ekspertiza u specifičnim područjima osigurava relevantnost i kvalitetu studija. Nastava glavnih metodičkih predmeta izvodi se u suradnji s renomiranom Mađarskom akademijom plesa iz Budimpešte; intenzivna blok nastava s gostujućim predavačima kombinira se s kraćim studijskim posjetima Mađarskoj akademiji. Osim toga, značajan je doprinos nastavnika s Kineziološkog fakulteta i Učiteljskog fakulteta, a putem izbornih predmeta studenti imaju mogućnost interdisciplinarnog rada s nastavnicima najrazličitijih kompetencija i ekspertiza.
O programu studija
Studij se izvodi samo za redovite studente. Oblikovan je prvenstveno kako bi motiviranim kandidatima s određenom razinom baletnog obrazovanja, plesačkog i/ili nastavnog iskustva u području klasičnog baleta osigurao kompetencije i kvalificirao ih za kvalitetan, metodički utemeljen i siguran rad u umjetničkom obrazovanju klasičnog baleta te podučavanju baleta i plesa u formalnom i neformalnom obrazovanju.
Također, program ostavlja polaznicima slobodu kreiranja vlastitog profila stručnosti: pored baletno-pedagoške okosnice studija osobni naglasak putem izbora predmeta može biti na dodatnom praktično-plesnom, teorijskom ili interdisciplinarnom radu. Tom otvorenošću program odmah u startu nastoji potaknuti razvoj širokog raspona baletnih stručnjaka; očekujemo da će, osim pedagoškog, neki od studenata razviti zanimanje za kontekstualna, interdisciplinarna ili znanstvena područja te će ih završetkom preddiplomskog studija nastaviti produbljivati na različitim diplomskim studijima.
Ključni metodički predmet Metodika i Nastavna praksa klasičnog baleta zasnovan je na principima metode A. Vaganove, uz upoznavanje s drugim pristupima putem predavanja i radionica gostujućih predavača. Taj, kao i svi ostali metodički predmeti (Metodika i Nastavna praksa karakternih plesova, povijesnih plesova i podrške), uz teorijski aspekt uključuju i hospitiranje te praktični rad i stjecanje konkretnih nastavnih vještina koje se tijekom tri godine studija provjeravaju radom s učenicima u različitim kontekstima nastavne prakse. Glavne metodičke predmete podržavaju s jedne strane pedagoško-psihološki i kineziološki predmeti koje program ostvaruje u suradnji s Učiteljskim i Kineziološkim fakultetom, te s druge kontekstualni predmeti, od kojih je uz one poput Povijesti plesa, Povijesti drame i kazališta, Povijesti umjetnosti, Plesa i teorije, Aspekata glazbe, Glazbe za ples, Plesa i dramaturgije – središnji predmet Balet i obrazovanje koji nastavu klasičnog baleta stavlja u njene suvremene kontekste. Studij potiče refleksivni pristup vlastitoj profesionalnoj praksi putem dnevnika rada, izvještaja i evaluacija.
U dodatnom kreiranju vlastitog profila polaznici mogu produbljivati svoje plesne vještine odabirom praktičnih plesnih predmeta poput Improvizacije i Suvremenih plesnih tehnika s programa Suvremeni ples (uz zadovoljenje određenih uvjeta) te predmeta somatskog i funkcionalnog rada s tijelom (Feldenkrais, Pilates, Kondicijska priprema). Ili se pak mogu koncentrirati na izborne teorijske, praktične ili interdisciplinarne predmete s Odsjeka plesa ili drugih odsjeka ADU, Filozofskog fakulteta ili drugih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu.
Opsežan Završni projekt pod mentorskim vodstvom pruža mogućnost samostalnog praktičnog ili teorijskog istraživanja u području osobnog interesa i konačnu pripremu za pedagošku karijeru ili dalji nastavak školovanja.
O perspektivama nakon studija
Uspješni studenti studija baletne pedagogije radit će kao nastavnici u umjetničkim školama baleta i suvremenog plesa ili nastavnici plesa kao izbornog predmeta ili kao rekreativne ili slobodne aktivnosti u osnovnim i srednjim školama, vrtićima te neformalnim plesnim edukativnim organizacijama, kao novinari i urednici u medijima, organizatori, animatori i promotori plesa, nezavisni plesni istraživači i kritičari.
O upisima
Od svih kandidata se osim završenog četverogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja očekuje prethodno plesačko iskustvo i/ili stručna baletna izobrazba te izuzetno snažna motivacija za studij.
Specifične vještine i znanja te motivacija i aktivni interes kandidata za studij provjeravaju se na prijamnim ispitima. Na temelju unaprijed predanih dokumenata povjerenstvo ocjenjuje ispunjavaju li pristupnici uvjete za pristup prijamnom ispitu. Ispit se odvija u dva kruga i uključuje:
- pismeni rad,
- provjeru znanja engleskog jezika,
- provjeru osnova glazbene pismenosti,
- individualno održavanje dijela oglednog baletnog sata,
- individualni razgovor.
Svi segmenti prijamnog ispita se boduju. Na temelju zbroja svih bodova na kraju drugog kruga formira se rang lista pristupnika.
Godišnje se na studij baletne pedagogije prima do 5 domaćih i 3 strana studenta.
Detaljne informacije o tijeku prijamnog ispita s obrazloženjem principa bodovanja dostupne su na www.adu.hr.