prof. art. Silvestar Kolbas

Odsjek snimanja

trajno zvanje

silvestar.kolbas@zg.t-com.hr

PastedGraphic-1

Presečkoga 4, 10430 Samobor, Croatia
Phone: (385) 1 66 03 560; (385) 98 415 694
E- mail silvestar.kolbas@zg.t-com.hr

Rođen 12. travnja 1956. u Petrovcima, općina Vukovar. U Vinkovcima živio od 1961., i završio srednju tehničku strojarsku školu. Studij filmskog snimanja na Akademiji kazališne i filmske umjetnosti u Zagrebu upisao 1975. godine, a 1982. godine diplomirao. Ostao živjeti u Zagrebu. Preselio u Samobor 2007. Uz filmske i video projekte, nekoliko godina radio fotografije za časopise (Sam svoj majstor) i knjige (Školska knjiga), te seriju fotografija o starim domaćim obrtima (arhivirana). Vojni rok 1983. godine u Beogradu. Od 1982. član Društva filmskih radnika Hrvatske. Član i Hrvatskog društva filmskih snimatelja, te Hrvatske udruge za boje.

1985. godine zaposlio se na TV Zagreb (danas HRT). Snimao za informativni, obrazovni, znanstveni, dječji, dokumentarni, zabavni i dramski program, snimao TV drame, dokumentarne emisije, TV reportaže, sudjelovao u izravnim TV prijenosima slobodnom kamerom (npr. prijenos posjeta sv. oca Pape, 1994.). 1991. godine snimao na ratom zahvaćenim dijelovima Hrvatske, najviše u Istočnoj Slavoniji.

Nagrađen za najbolje debitantsko snimateljsko ostvarenje na Festivalu filmske kamere Manakijevi susreti u Bitoli 1989. (za cjelovečernji igrani film Živorada Tomića Diploma za smrt).

Oženjen novinarkom Natašom Kraljević Kolbas, s kojom ima kćer Evu (2002.) i sina Antu (2000.). Iz braka s Irenom Kolbas ima sina Jakova (1985.).

Dana 02. studenog 1995. godine održao na Akademiji dramske umjetnosti nastupno predavanje na temu Snimatelj na razmeđi filmske i elektroničke fotografije, u kome pokušava ocrtati položaj i zadaće snimatelja slike u elektroničkim audiovizualnim produkcijama. Izabran u zvanje docenta i na Akademiji zaposlen od 13. veljače 1996. godine. Nositelj je kolegija Videotehnika na BA Studiju snimanja, te Filmsko i video snimanje I na MA Studiju snimanja, te Kamera u dokumentarnom filmu na MA Studiju dokumentarne režije.

U zvanje izvanrednog profesora izabran 2001. godine, u zvanje redovitog profesora 2006., a u trajno zvanje 2011.

Od 2002. – 2006. godine pročelnik je Odsjeka snimanja, te ponovno 2014. – 2016.

Predstojnik je novoosnovane Katedre filmskog i elektroničkog snimanja 2009. – 2010., te ponovno od 2016.

Pedagoškim i popularizatorskim radom vezanim uz film i medije povremeno se bavi i izvan Akademije:

  • obnavljanje kinoprikazivačke djelatnosti u ratom rušenim Vinkovcima (1992.-1998.)
  • rad na pripremi i pokretanju informativnog programa televizijskog kanala Mreža 1, organiziranje i vodstvo snimateljskih ekipa (1996.-1997.)
  • sudjelovanje u strukovnim žirijima (za dodjelu snimateljske nagrade Društva novinara Hrvatske, u više navrata; 10. dani hrvatskog filma 2001., i dr.)
  • višegodišnje vođenje Radionice snimanja u Školi medijske kulture Hrvatskog filmskog saveza, praćeno izradom filma s polaznicima radionice: Snimatelju nije lako, 2000., Vužgi ga, 2001., Vužgi ga, II 2002., Objektivi, paralele, 2003., Kompozicija kadra, 2004., Svjetlo je boja je svjetlo, 2005.
  • snimateljska radionica za vrijeme 10. Motovun film festivala, 2008.
  • višekratni voditelj snimateljske radionice Centra za kulturu Trešnjevka
  • snimateljska radionica uz Festival tolerancije, 2012.
  • inicirao i organizirao snimateljsku radionicu Vanje Černjula Atmosfera studijskim svjetlom namijenjenu studentima i filmskim profesionalcima, 2015.

Slijedeći koncept pokojnog profesora Nikole Tanhofera, dovršava rad na njegovoj knjizi Boja na filmu i srodnim medijima. Uz znatnu pomoć pok. docenta Ranka Karabelja knjiga je i objavljena 2000. godine.

Stručne radove iz područja filma i vizualnih medija objavljuje u Hrvatskom filmskom ljetopisu, Zapisu Hrvatskog filmskog saveza, i drugdje. Među stručnim radovima može se izdvojiti analiza filmske slike u filmovima Ante Babaje (knjiga Ante Babaja, te H.f.lj. 27-28 i 34), Zvonimira Berkovića (monografija Berković) i Nikole Tanhofera (monografija Tanhofer).

Urednik u redakciji i urednik fotografije Leksikona radija i televizije (Masmedia / HRT, Zagreb 2006., Profil / Zagreb HRT, 2016.), te recenzent knjiga Nenada Puhovskog Digitalni abecedarij audiovizualnih medija, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2008., i Enesa Midžića Živuće fotografije i pokretne slike (Razvoj kinematografske tehnike), Školska knjiga, 2009. Urednik za područje snimanja Filmskog rječnika, gl. ur. dr. sc. Hrvoje Turković, Leksikograski zavod Miroslav Krleža (u pripremi). 

Kontinuirano radi kao snimatelj na različitim projektima. Tijekom 2004. godine sudjelovao kao kamerman u snimanju prve hrvatske TV-sapunice Villa Maria. Od 2005.-2010. godine radi sličan, studijski TV-projekt, sitcom Luda kuća, ovaj put u svojstvu direktora fotografije.

Posljednjih godina ponajviše radi dokumentarne filmove u nezavisnim produkcijama (Život na svježem zraku, Sretno dijete, Sve o Evi, Lora – svjedočanstva, L. A. nezavršeno, Mimara revisited, 20 dana na Tibetu, Ratni reporter, Mrzim sretne ljude, Simpl). Stiče zanimljiva iskustva pri računalnoj obradi slike, te kineskopiranju materijala na 35 mm filmsku vrpcu za film Sretno dijete, što se uklapa u trend elektroničkog snimanja kino filmova.

Među strukovnim izazovima može se izdvojiti prvo redateljsko iskustvo dokumentarnim filmom Sve o Evi. Film je prikazan na više festivala i dobio dobre kritike. Sljedeći autorski dokumentarni film, autobiografski Ratni reporter prikazan je na brojnim domaćim i inozemnim festivalima, te dobio više nagrada: nagrada za montažu na Danima hrvatskog filma 2011., Grand Prix na Liburnija film festivalu 2011., nagrada za najbolji vizualni identitet na XVI internacionalnom TV festival u Baru (CG) 2011., nagrada publike na Fibula film festivalu 2011., posebno priznanje žirija na Ismailia film festivalu 2012, Ismailia (Egipat).

Među nagradama se posebno ističu Nagrada Oktavijan 2011. i Nagrada Vladimir Nazor za najbolje kinematografsko dostignuće 2011. Za autorski eksperimentalni film Kino Crvena zvijezda na Festivalu 25fps 2014.dobio Nagradu Green DCP.

Član žirija međunarodnih filmskih festivala OneTake Film Festival Zagreb 2006., DORF Rijeka 2011., Liburnija film festival 2013., Zagreb Dox 2009. i 2016., Star film festival Sisak 2016., te 43. revije hrvatskog filmskog stvaralaštva Pula 2013. i 45. revije hrvatskog filmskog stvaralaštva Varaždin 2016.

Održao samostalne fotografske izložbe 20 dana na Tibetu (Zagreb, Split 2007., Samobor 2010., Vinkovci 2011.), Dječak (Zagreb, 2009.), Auto-portreti (Samobor, 2010.), Kino Crvena zvijezda (Vinkovci 2013., Zagreb 2013. i 2014.). Objavio fotomonografiju 20 dana na Tibetu, 2010.

Izvod iz bibliografije stručnih radova

  • Članak u monografiji Tanhofer (ur. Diana Nenadić i Silvestar Kolbas), Hrvatski filmski savez / Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Zagreb, 2016.: Ogledalo, analiza filmske slike
  • Članak u monografiji Berković (ur. Diana Nenadić i Nenad Polimac), Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2016.: Rondo, analiza filmske slike
  • Članak u monografiji Ante Babaja (ur. Ante Peterlić i Tomislav Pušek), Nakladni zavod Globus, Zagreb, 2002.: Slikovni stil Ante Babaje
  • Članak u Zborniku radova povodom 70. rođendana Ante Peterlića 3-2-1, kreni! (ur. Nikica Gilić), FF press, Zagreb 2006.: Analiza filmske slike: The Warriors (Ratnici podzemlja) Waltera Hilla
  • Boja i boja na filmu, Zapis, Škola medijske kulture, god. XIII, ljeto 2005.
  • Nikola Tanhofer, Boja na filmu i srodnim medijima, Akademija dramske umjetnosti / Novi Liber, Zagreb 2000., – dovršio knjigu
  • Članak u časopisu Kontura, Art magazin Kontura d.o.o., Zagreb, br. 74 (2003): Šesti element (Ikonografija svjetla u filmu Peti element L. Bessona)
  • Elektronička slika i njezin snimatelj (Hrvatski filmski ljetopis, Zagreb) H.f. lj. br. 8 (1996.)
  • Dobra, loša, skupa rasvjeta H.f. lj. br. 12 (1997.)
  • Ne bez boje, nego crno-bijeli H.f. lj. br. 13 (1998.)
  • Živko Krstičević – snimatelj i producent, pionir videa, fantast nezavisne televizije H.f. lj. br.13 (1998.)
  • Snimateljska filmografija i videografija Živka Krstičevića H.f. lj. br. 13 (1998.)
  • Neograničena moć usmjerenog svjetla H.f. lj. br. 16 (1998.)
  • Sedam filmova Ante Babaje: stilske analize filmske slike H.f. lj. br. 27-28 (2001.)
  • Dokumentarni film – do kraja H.f. lj. br. 33 (2003.)
  • Analiza filmske snimke: Izgubljeni zavičaj Ante Babaje H.f. lj. br. 34 (2003.)
  • Pinter o Pinteru H.f. lj. br. 43 (2005.)
  • Kako postati snimatelj, Zapis, Škola medijske kulture, god. VIII, ljeto 2000., Hrvatski filmski savez, Zagreb
  • Objektivi i perspektiva, Zapis, Škola medijske kulture, god. XI, ljeto 2003.
  • Kompozicija kadra, Zapis, Škola medijske kulture, god. XII, ljeto 2004.

Izvod iz snimateljske filmografije

Igrani radovi (cjelovečernji, srednjemetražni i kratkometražni):

  • Ptice, 1978., kratki igrani; režija: Hrvoje Horvatić, 10 min., 16 mm, AKFU, Zagreb
  • Dioskuri, 1982., kratki igrani, režija: Davor Žmegač, 20 min., 35 mm, Zagreb film
  • Kako preživjeti do prvog, 1986., TV film, režija: Snježana Tribuson, 60 min., 16 mm, TV Zagreb
  • Šašavo dvorište, 1987., TV serija, režija: Snježana Tribuson, 4×15 min., 16 mm, TV Zagreb
  • Terevenka, 1987., TV drama, režija: Snježana Tribuson, 60 min., video, TV Zagreb
  • Bez trećeg, 1988., TV drama, režija: Snježana Tribuson, 60 min., video, TV Zagreb
  • Lude gljive, 1990., TV drama, režija: Snježana Tribuson, 70 min., video, HRT, Zagreb
  • Diploma za smrt, 1989., igr., režija: Živorad Tomić, 105 min., 35 mm, Marjan film / Color 2000 München
  • Diploma za smrt, 1991., TV serija, 3 nastavka, 3×50 min., 35 mm, TV
  • Mor, 1992., TV film, režija: Snježana Tribuson, 63 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Zlatko i detektivi, epizode: Tajno društvo i Kutija za cipele, 1992., TV serija, režija: Ida Tomić; 2×15 min., video, HRT, Zagreb
  • Šuma Striborova, 1993., TV priča za djecu, režija: Lukas Nola, 35 min., video, HRT, Zagreb
  • Mrtva točka, 1995., TV film, režija: Snježana Tribuson, 55 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Luda kuća, 2005., TV serija, režija: Igor Roksandić i Aida Bukvić, 15×30 min., video (multi-camera production), Adria AMS / HRT, Zagreb
  • Luda kuća, 2006-2010., TV serija, režija: Danilo Šerbedžija, 158 epizoda x 30 min., video (multi-camera production), Adria AMS / HRT, Zagreb
  • Krupni otpad, 2008, kratki igrani, r: Igor Mirković 20′, video, Studio Dim, Zagreb
  • Inkasator, 2009, kratki igrani, dio omnibusa Zagrebačke priče, r: Igor Mirković 20′, video, Studio Dim / Propeler film, Zagreb
  • Noćni brodovi, 2011., igrani, r: Igor Mirković, 102′, Studio Dim

Izbor dokumentarnih filmskih i video radova:

  • Svečanost nakita, 1980., r. Živorad Tomić, dokumentarni film, 15 min., 16 mm, AKFIT, Zagreb
  • Društvene teme, I. i II. (Budva, Tivat), r. Božo Knežević, dok. emisija, 50 min., video, TV Zagreb
  • Sukobi i tragovi: Turska osvajanja, I. i II., 1986., r. Živorad Tomić, dok. film, 2×30 min., 16 mm, TV Zg
  • Zlatko Grgić, 1989, r. Stipan Filaković, dok. emisija, 60 min, video, TV Zagreb
  • Ivan Ranger, 1989., r. Marijan Arhanić, dok. film, 30 min., 16 mm, (susnimatelj: Ljubo Becić); TV Zagreb
  • Starohrvatsko graditeljstvo 1. dio, 1991., r. Marijan Arhanić, dok. film, 30 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Starohrvatsko graditeljstvo 2. dio, 1991., r. Marijan Arhanić, dok. film, 30 min., 16 mm, (susnimatelj: Branko Cahun), HRT, Zagreb
  • Croatia – The Artist’ War, 1992., r., Bill Leason, dok. film, 58 min., video, (dir. fotografije Živko Zalar), (susnimatelji Radislav Jovanov, Paolo Riberio), HRT, Zagreb / BBC / Arena, London
  • Suzanin osmijeh, 1993., r. Petar Krelja, dok. film, 33 min., 16 mm, HRT / Filmoteka 16, Zagreb
  • Sv. Juraj Zeleni – u Lomnici Donjoj, 1993., r. Vladimir Tadej, dok. film, 30 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Međimurski muzikaši, 1993., r. Marijan Hodak, dok. film, 30 min, 16 mm, HRT, Zagreb
  • Prva stoljeća kršćanstva u Hrvata, I.-III.,(Temelji, II. Uspon, III. K novom dobu), r. Marijan Arhanić, dok. filmovi, 3×25 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Slikarstvo gotičkog doba u Hrvatskoj – zidno slikarstvo, 1. dio, r. Marijan Arhanić, dok. film, 30 min., 16 mm, (susnimatelj: Branko Cahun), HRT, Zagreb
  • Kavana Torzo, 1993., r. Snježana Tribuson, dok. emisija, 60 min., video, HRT
  • Slavko Stolnik – Prasak boje iz Donje Voće, 1994., r. M. Mahečić, dok. emisija, 30 min., video, HRT, Zg
  • Nježni u srcu, 1994., r. Petar Krelja, dok. film, 50 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Alberto Fortis – Put po Dalmaciji, 3. dio, 1994., r. Željko Ivanjek, dok. film, 30 min., 16 mm, HRT, Zg
  • Andrija Maurović, 1994., r. Željko Ivanjek, dok. emisija, 30 min., video, HRT, Zagreb
  • Prva kazna (Prvi put), 1994., r. Zoran Zlatar, dok. film, 30 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Insulae Ivanić, 1994., r. M. Arhanić, dok. emisija, 30 min, video (susnimatelj: Mirko Vojanić), HRT, Zg
  • Milko Kelemen, 1995., r. Miljenko Bukovčan, dok. emisija, 70 min., video, (susnimatelji: Enes Midžić i Mirko Vojanić), HRT, Zagreb
  • Novi Kvadrat, 1995., r. Željko Ivanjek, dok. emisija, 29 min., video, HRT
  • Frano Šimunović, 1995., r. Marijan Arhanić, dok. film, 40 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Evina klasa, 1995., r. Petar Krelja, dok. film, 49 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Ana i Josip u carskom gradu, 1995., r. Petar Krelja, dok. film, 47 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Rizničari narodnog ruha, 1995., r. Branko Ištvančić, dok. film, 30 min., 16 mm, HRT, Zagreb
  • Naselje nade, 1995., r. Kruno Tomašević, dok. emisija, 30 min., video, HRT, Zagreb
  • Prevlaka – ćaćina tamburica, 1995., r. Stjepo Mijović-Kočan, dok. film, 30 min, 16 mm, HRT, Zagreb
  • Američki san, 1996., r. Petar Krelja, dok. emisija, 30 min., video, Zagreb (susnimatelj: Enes Midžić), HRT i Studio K-36, Zagreb
  • Vojna policija (Sinovi oluja), 1996., r. Joško Jerončić, dok. emisija, 20 min., (susnimatelji: Branko Linta, Silvio Jasenković i Tonči Naiv), video, HRT i Interfilm, Zagreb
  • Devet čarobnih mjeseci, 1996., r. Goran Fuzul, dokumentarno-obrazovna videokaseta, 90 min., video,
  • Van de Schoonheid en de Troost (Beauty and Consolation): Dubravka Ugrešić, 2000., r. Ot Louw i Wim Kayzer, dokumentarni film, 62 min., 16 mm/DV, (susnimatelji: Kester Dixon i Sander Snoep), VPRO 2000, Amsterdam
  • Život na svježem zraku, 2002., r. Danko Volarić, dok. film, 60 min, video, Factum, Zagreb / Jan Vrijman Fund, Amsterdam
  • Sretno dijete, 2003., r. Igor Mirković, dokumentarni film, 97 min., video 35 mm, Gerilla DV film, Zagreb
  • Sve o Evi, 2003., r. Silvestar Kolbas, dok. film, 63 min., video, Factum, Zagreb
  • Lora – svjedočanstva, 2004., r. Nenad Puhovski, dok. film, 63 min., video, Factum, Zagreb / B92, Beograd
  • L.A. nedovršeno, 2008, r: Igor Mirković, dok. film, 60 min., video, Filip Trade, Zagreb
  • Croatia towards European Union, 2005., r. Cathy Smith, dok. TV film, 12 min., video, Mostra, Brussels
  • Zajedno, 2009., r. Nenad Puhovski, dok. film, 87 min., video, (glavni snimatelj: Josip Ivančić), Factum, Zagreb
  • Mimara revisited, 2010., r. Danko Volarić, dok. film, 29 min., video, Factum, Zagreb
  • 20 dana na Tibetu, 2011., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film, 71′, Spiritus-movens, Zagreb
  • 20 dana na Tibetu, 2011., r. Silvestar Kolbas, 2 x 52′, dokumentarniu serijal, video, Spiritus-movens, HRT Zagreb
  • Ratni reporter, 2011., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film, 60′, video, Factum
  • Mrzim sretne ljude, 2014., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film,11′,video, vlastita produkcija za HRT
  • Simpl, 2017., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film, 20′,video, vlastita produkcija

Redateljska filmografija

 

  • Sve o Evi, 2003., r. Silvestar Kolbas, dok. film, 63 min., video, Factum, Zagreb
  • Auto-portret, 2010., r. Silvestar Kolbas, eksperimentalni film,10′, vlastita produkcija
  • 20 dana na Tibetu, 2011., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film, 71′, video, Spiritus-movens, Zagreb
  • 20 dana na Tibetu, 2011., r. Silvestar Kolbas, 2 x 52′, video, Spiritus-movens, HRT Zagreb
  • Ratni reporter, 2011., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film, 60′, video, Factum
  • Kino Crvena zvijezda, 2014.,r. Silvestar Kolbas, eksperimentalni film,11′,video, vlastita produkcija
  • Mrzim sretne ljude, 2014., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film,11′, video, vlastita produkcija za HRT
  • Simpl, 2017., r. Silvestar Kolbas, dokumentarni film,20′, video, vlastita produkcija

Značajniji fotografski radovi

  • Tijekom studija na ADU izlagao, djelatnost vezana za Filmsku autorsku grupu Enthusia Planck iz Samobora i festivale-izložbe Sam snimi film, na kojima 1975. i 1976. dobiva nagrade za fotografije.
  • 1977.-1987. vanjski suradnik mjesečnika SAM svoj majstor. Snima reklamne fotografije, reportaže, fotostripove tehnoloških postupaka, pripremu hrane, arhitekturu, obrte, cvijeće, tvornice, fotoilustracije za Samovu škola snimanja uz tekstove Kreše Mikića. Radi i za mjesečnik Trend.
  • Od 1981.-1985. intenzivan rad na projektu Stari domaći obrti u Hrvatskoj. Materijal uglavnom arhiviran.
  • Od 1984. do 1988. fotografsko opremanje izdanja Školske knjige.
  • Radi foto-reportaže s ratom ugroženih područja (Nedjeljna Dalmacija, 1991.-1993. g.; dnevni listovi).
  • Fotograf na filmovima Zorana Tadića Ritam zločina, 1981. i Čovjek koji je volio sprovode, 1989.
  • Fotografski radovi objavljivani u više monografija (Tomislav Gotovac, Zagreb 2002, Hrvatska etnologija, Zagreb 2002, Leksikon YU ikonografije, i dr.).
  • objavio fotomonografiju 20 dana na Tibetu, 2011.
  • finalist natjecateljske izložbe Photodays u kategoriji Umjetnički koncept serijom fotografija Kino Crvena zvijezda, 2011.

Samostalne fotografske izložbe

  • Kino Crvena zvijezda, 2014., Muzej suvremene umjetnosti (T-HT), Zagreb
  • Kino Crvena zvijezda, 2013., Galerija Klovićevi dvori, Zagreb
  • Kino Crvena zvijezda, 2013., Galerija Slavko Kopač, Vinkovci
  • 20 dana na Tibetu, 2010, Galerija Prica, Samobor
  • 20 dana na Tibetu, 2011, Galerija Slavko Kopač, Vinkovci
  • Auto-portreti, 2010, Galerija Lang, Samobor
  • Dječak, 2009, Kula Lotrščak, Zagreb
  • 20 dana na Tibetu, 2007, Arheološki muzej, Split
  • 20 dana na Tibetu, 2007, Kula Lotrščak, Zagreb

 

Print Friendly, PDF & Email