događanje
10 / 05 / 2017
Gostovanje Teatra Osmog dana iz Poljske na ADU
Srijeda, 10.05.2017. u 20h, projekcijska dvorana 016, Trg maršala Tita 5
PREZENTACIJA RADA – Susret s ansamblom uz projekcije filmova o radu Teatra
Četvrtak, 11.05.2017. u 20h:, dvorana F22, Frankopanska 22
PREDSTAVA “DOSJEI”
Ulaz slobodan!
Susret s ansamblom:
Naša namjera je realizacija određenog kazališno-dokumentarnog eksperimenta inspiriranog otkrićem naših vlastitih, individualnih, privatnih dosjea u arhivi spisa Službe sigurnosti. To su ozbiljne količine materijala – desetine spisa, stotine stranica, upitnici, karakteristike, „teatrološke analize“… Dirljiva priča praćenja, progona i na kraju podizanja optužnica…misli, duhovnih borbi, intelektualnih buntova, moralnih dilema.
Želimo pokazati mlade ljude koji maštaju, gorljive umjetnike koji traže oblik i granice iskaza, koji čitajući veliku literaturu ne uspijevaju pronaći distancu do najvažnijih pitanja koja ona postavlja, koji doista pate zbog zla svijeta. I druge, djelatnike sistema koji puni prijezira, ili barem osjećaja da su iznad – jer su na kraju krajeva na strani vlasti, one koja „zna“ – dešifriraju na svoj način metafore, konstruiraju upitnike, zamjenske spise s optužbama za kriminalne prijestupe, šifrograme, raporte i opise „opasnosti“.
Danas to promatramo s distancom, čini se da smo pronašli izlaz iz totalitarnog labirinta, ali uspomena na njega još uvijek budi grozu, ponekad smijeh, ponekad zvuči kao upozorenje.
Teatar Osmog Dana
O predstavi:
„Dosjei“ su dirljiva lekcija iz najnovije povijesti. Primjer snage duha mladih ljudi koji su stvarali studentski Teatr Osmego Dnia (Kazalište osmog dana) u Poznanju, kojeg su nazivali savješću 70-ih godina. U njihovim predstavima bilo je političkih naglasaka, ali kazalište nije koristilo dokumentarnu formu, genijalno se služeći snažnim metaforama.
Vidljivo je to i u „Dosjeima“, gdje četvero glumaca ponovno, s karakterističnom ekspresijom igraju scene iz legendarnih predstava. Na trenutke se na ekranu pojavljuju i filmski fragmenti koji konfronitaju glumce s njima samima prije puno godina. Nepokolebljive glumce, ali u sebi slobodne. I to su oni: Ewa Wójciak (operacijski kriptonim „Nana“), Adam Borowski („Adam“), Tadeusz Janiszewski („Juda“), Marcin Kęszycki („Herkules“). Sjede na visokim stolicama ispred notnih stalaka na kojima su položeni fragmenti operacijskih akata i izvješća tajnih suradnika koje je kazalište dobilo iz arhiva IPN (Instytut pamięci narodowej – Institut narodnog pamćenja). Ovi tekstovi nam približavaju vrijeme prije 30 godina, budeći u nama naizmjenično grozu i gromki smijeh – naročito kada bi „Ubeovci“ (UB- Urząd bezpiczenstwa – Ured bezbednosti) na svoj način interpretirali predstave koje su gledali. Izvješća podsjećaju na kafkijanski svijet, okružen dimom šizofrenije. S jedne su strane prepuna produhovljenih žalbi zbog najvećeg dobra socijalističke domovine, a s druge sadrže dokaze svakodnevnog djelovanja Službe Sigurnosti koje se očituje od invigilacije, kontrole korespondencije, prisluškivanja, pretresa, provokacija, ucjenjivanja, mučenja, premlaćivanja. Desetinom umjetnika iz kazališta i njihovim najbližim okruženjem bavila se vojska ljudi – čak 46 Tajnih suradnika i veliki broj službenika Službe sigurnosti. Imali su ideju između ostalog preuzeti potpunu kontrolu nad kazalištem preko postepenog uvođenja svojih ljudi do ansambla. Iako su puno puta to pokušavali ništa od tih planova nije uspjelo. Priča se završava u periodu 1976-1980 kada ansambl artikulira odnos prema svijetu uz pomoć eksperimentalnog kazališta i kada prestaju biti neposredno angažirani u opozicijsku djelatnost. Predstava otkriva apsurd i grotesku položaja građana Narodne Republike Poljske, kao i dužnosnika koji su joj bili odani. Njihovi su uspjesi npr. nalaženje dokaza na „prestupnički karakter grupe“ kada je jedan od članova grupe kupio kartu za vlak s popustom za studenta, za što je bio osuđen na uvjetnu kaznu. Isljednici su bili nemoćni pred ljudima koji su bili povezani vezom čiji karakter nisu bili u stanju niti otkriti niti shvatiti. (Janusz R. Kowalczyk, „Rzeczpospolita”, 12 stycznia 2007)
Predstava je napravljena prema informacijama o glumcima kazališta koje su spremljene u dosjeima Službe Sigurnosti. Glumci i suradnici Teatra Ósmego dnia u Narodnoj Republici Poljskoj su bili povezani s opozicijom. Mnogi od njih su bili primorani da emigriraju i vratili su se u Poljsku nakon 1989. godine. „Naša ideja je realizacija određenog kazališno-dokumentarnog eksperimenta koji je inspiriran otkrićem naših vlastitih, individualnih, privatnih dosjea među dokumentima bivše Službe Sigurnosti. To su desetine dokumenata, stotine stranica, upitnici, karakteristike, „teatrološke analize“. Ta je predstava nastala pomalo protiv naših želja. Nisam uopće htjela gledati te dosjee. Ali slučajno smo dobili u ruke na poklon tisuću strana materijala koji su bili posvećeni našoj opozicijskoj djelatnosti i ispostavilo se da smo za Službu Sigurnosti bili važni heroji, velikih razmjera“ – rekla je za PAP Ewa Wójciak iz Teatra Ósmego dnia prije premijere predstave.
O Teatru Osmoga dana:
Teatr Ósmego dnia osnovan je 1964. godine u Poznanju kao alternativni Studetski teatar poezije osmog dana. U početku su postavljali predstave prema poeziji Ahmatove, Pasternaka, Mandeljštama, Villona. Grupa je nastupala i u malim klupskim dvoranama i crkvama, kao i na otvorenim prostorima po cijelom svijetu.
Jezgru današnjeg kazališta čine glumci koji djeluju u njemu oko 40 godina. Glumci su autori većine tekstova predstava. Članovi kazališta su sudjelovali u djelovanju neovisne kulture i demokratske opozicije zbog čega su bili često šikanirani. Grupa vodi u Poznanju kazališni centar koji ima bogatu edukativnu djelatnost. Dobitnici su mnogih nagrada,između ostalih Fringe First u Edinburghu i nagrade Konrada Swinarskog od časopisa „Teatr“ 1994. godine.
Autor: wpaduadmin